تاپ اسپین پینگ پنگ

دفاع تاپ اسپین

از: امیر میرصادقی، بازیکن سابق تیم ملی تنیس روی میز ایران

با نگاهی به اغلب کتابهای آموزشی یا فیلمهای ویدیویی تنیس روی میز شما چیزی را درباره دفاع تاپ اسپین نخواهید دید و چیزی را یاد نخواهید گرفت. این به نظر مسئله ای برای مربیان تنیس روی میز شده است، زیرا این ضربه کاملا یک ضربه لاب نیست و یا کاملا فورهند درایو اصلی یا بک هند درایو یا ضربه لوپ شما نیست، در نتیجه این ضربه یک نوع ابهام بوجود آورده است. ولی شما هر نوع نوار بازی و مسابقه را از بهترین بازیکنان تنیس روی میز دنیا به خصوص اروپایی ها از جمله سوئدی ها و آلمانی ها را مشاهده کنید، مکررا دفاع تاپ اسپین را در آن خواهید دید.

دفاع تاپ اسپین چیست؟

دفاع تاپ اسپین یک ضربه نصفه کاره، یک ضربه نیمه لاب، یک ضربه نیمه لوپ یا نیمه درایو میباشد، که این ضربه از یک فاصله دور از میز، در برابر یک اسمش (حمله کشنده) یا یک لوپ کشنده (کیل) اجرا می گردد و توپ از هر ارتفاع تور عبور می کند. که این ضربه باید دارای تاپ اسپین خوب و بعضی اوقات ساید اسپین نیز باشد.

این توپ بی نام و نشان باید بطور عمیق در قسمتهای انتهایی میز حریف فرود آید و به علت داشتن تاپ اسپین به سمت خارج جهش نماید و این ضربه باید در برابر یک درایو یا لوپ یا اسمش تهاجمی اجرا شود.

دفاع تاپ اسپین با رویه ترکیبی (یک طرف راکت رویه صاف جهش دار و طرف دیگر راکت، رویه دون دار اسفنج دار) خیلی ساده تر و موثرتر می باشد، ولی با طرف رویه دون راکت نیز می توان انجام داد، ولی با پیچ کمتر.

هرچند که زدن ضربه لاب، نوعی از دفاع تاپ اسپین است، ولی اگر توپ پایین زده شود و با قوس و منحنی سریع به سمت پایین باشد دفاع تاپ اسپین، بیشتر موثر خواهد بود و حریف شانس کمتری برای حمله یا اسمش مقابل آن خواهد داشت چون توپ به جای اینکه به طرف بالا روی میز بیاید به طرف خارج از میز فرار می کند.

چگونه یک بازیکن دفاع تاپ اسپین را اجرا کند؟

بازیکن با یک فاصله متوسط یا کمی بیشتر از میز آماده شروع به ضربه زدن می شود، توپ که به او نزدیک شد، با راکت خود به پایین توپ یک ضربه تقریبا جلو و کمی به سمت بالا میزند. اگر شما لوپ خوبی دارید، فقط روی لوپ نرم فکر کنید و یا اگر شما ضد درایو خوبی دارید، روی یک توپ ضد درایو (کانتر درایو) با کمی تاپ اسپین اضافی فکر و تمرکز کنید. سعی کنید توپ تان عمیق (انتهای میز) و نسبتا پایین باشد و تاپ اسپین خوبی داشته باشید.

برای درک خوب و کامل دفاع تاپ اسپین، شما باید این کار را در عمل ببینید. بطور مثال فیلم بعضی از بازیکنان درجه یک و مطرح تنیس روی میز جهان را به دقت تماشا کنید تا بیشتر بتوانید این ضربه را تحلیل و بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *