انتخاب ضربه مناسب در پینگ پنگ

از: امیر میرصادقی، بازیکن سابق تیم ملی تنیس روی میز ایران

تعدادی از بازیکنان تنیس روی میزهمیشه می دانند که هنگام مسابقه چگونه بازی کنند و چکاری انجام بدهند زیرا آنها مهارتهای انتخاب ضربه موثر و مفید را کسب کرده اند، ولی سایر بازیکنان این مهارتهارا ندارند و نمی دانند که در حین بازی از چه نوع ضربه ای استفاده کنند. از این رو، مسابقات متعددی را می بازند. اختلاف این دو گروه بازیکنان در روش فکرکردن آنها می باشد. بعضی از بازیکنان یک کاری را مرتب تکرار می کنند و هرگز تغییرات لازم را نمی دهند. انهاییکه مهارتهای انتخاب ضربه کاری و موثر را بدست اورده اند زمان زیادی را برای تفکر و فکر کردن، بررسی نمودن و آزمایش ضربه های مختلف در وضعیتهای گوناگون مسابقات صرف نموده اند تا اینکه توانسته اند ضربه درست و امتیازگیر را انتخاب نمایند. این بازیکنان در راه فراگیری این نوع مهارتهای انتخاب ضربه و نیز روش بازی، صدها امتیاز را از دست داده اند و همچنین قبل از کسب مهارتهای درست انتخاب ضربه، مسابقات متعددی را باخته اند.
برای کسب مهارتهای انتخاب ضربه موثر و مفید، چهار عامل عمده وجود دارد:

۱٫ عادت به فکر کردن تاکتیکی

این یکی از مهارتهای سخت و مشکل برای یاد گرفتن نیست و باید عادت به مشاهده و نگاه کردن ضربه ها، تفکر و فکر کردن ضربه ها، آزمایش و تمرین کردن ضربه ها و تجزیه و تحلیل ضربه ها داشت. و باید با تمرکز کامل نگاه کرد که بازیکنان نخبه چگونه از ضربه های خود استفاده می کنند و درباره این ضربه ها فکر کرد و تمرین و آزمایش کرد و نیز آنها را در مغز و فکر خود تجزیه و تحلیل نمود و سپس آنها را تمرین و در مسابقه انجام داد.
در موقع تمرین و مسابقه کنترل و تنظیم آهنگ هر ضربه برای هر بازیکن بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. در موقع تمرین و بویژه در حین رقابت و مسابقه، بازیکنان تنیس روی میز باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند که در چه نوع برگشت توپ حریف، می توانند یک ضربه مناسب و موثر روانه میز او کنند. این یک نوع عادت به فکر کردن تاکتیکی است. این نوع فکر کردن های تاکتیکی موجب کاهش اشتباهات بازیکن در موقع مسابقه می شود و نیز بازیکن روحیه و توانایی های روانی خود را در تحمل فشار بازی حریف افزایش می دهد. یا اینکه در کدام نوع برگشت توپ حریف، تغییر ضربه بدهد مثلا از یک ضربه ” هل سنگین ” به حمله یا لوپ، تغییر ضربه بدهد. به عبارت دیگر یک بازیکن گاهی اوقات بدون اینکه متوسل به قدرت بازی خود شود می تواند از فرصتهای لحظه ای بدست امده به ساده ترین و سریعترین روش بازی خود، تاکتیکهای امتیازآور را اجرا کند و از حریف خود امتیاز بگیرد. و از همه مهمتر اینکه بازیکنان نباید تا آخرین توپهای ردوبدل شده یک رالی نا امید شوند حتی در مواقعی که شدیدا تحت فشار بازی حریف خود می باشند و در یک موقعیت سختی قرار دارند بتوانند راه حلهایی را برای گشایش بازی خود پیدا کنند و باید مانور بدهند و ضربه های خود را تعدیل و کنترل و تنظیم و تغییر بدهند و در اجرای ضربه های خود قدرتمند و پایدار باشند و توانایی واکنش و انعطاف پذیری داشته باشند و بتوانند حریف را گیج نمایند و آهنگ بازی حریف را به هم بزنند تا فرصت دلخواه را پیدا کنند و از حریف امتیاز بگیرند. یا اینکه موقعیکه حریف او را با فشار حمله های خود از میز دور کرده است بتواند با ترکیبی از یک نوع بازی فعال حمله ای و دفاعی بتواند برگشت‌های مناسبی به سمت میز حریف بفرستد. و اینکه یقین داشته باشد ضربه ای که بطرف میز حریف خود می زند بهترین نوع ضربه تاکتیکی می باشد که می توان آن را اجرا نمود.
به هر حال بازیکنان تنیس روی میز در حین مسابقه و رقابت نزدیک باید مرتب و هر لحظه خیلی سریع فکر کنند و مطابق با وضعیت مسابقه و مطابق با شرایط نوع بازی حریف، تاکتیکهای قابل قبول و موثر را مورد اجرا بگذارند. این وضعیتها را که به عنوان مثال در بالا گفته و مطرح شد به علاوه موارد مختلف دیگر که با استیل هر بازیکن همخوانی دارد را هم می شود در عمل و نیز بصورت تصویر سازی ذهنی تمرین کرد تا آمادگی بازیکن را برای فکر کردن بیشتر جهت شرکت در مسابقه مهیا ساخت.

۲٫ انتخاب استقرار مناسب توپ

این یک کار معمولی و متداول است که بسیاری از بازیکنان روش بازی برد و پیروزی خود را به لوپ کشیدن، حمله زدن، ضد ضربه زدن، هل دادن، کات زدن و غیره منحصر و پیش بینی می کنند، ولی در مورد استقرار توپ خود به کدام نقطه موثر میز حریف فکر نمی کنند و درباره اینکه ضربه های خاص خود را در وضعیتهای پیش امده در کجای میز حریف باید پیاده و مستقر سازند فکر نمی کنند که این مسئله استقرار توپ در کدام منطقه میز حریف، جزئی از تفکر تاکتیکی است که اغلب بازیکنان در استقرار توپهای خود در روی میز حریف بسیار ضعیف هستند. بازیکنان تنیس روی میز باید قادر به تصمیم باشند که در چه زمان و لحظه ای از رالی خود تغییر استقرار بدهند که جلوی تشخیص حریف را بگیرد که این یک کار کلیدی در برابر سیستمهای مختلف بازی تنیس روی میز خواهد بود.

استقرار توپ شامل جهت توپ و مسیر آن به سمت گوشه بک هند، گوشه فورهند، یا وسط میز (نقطه انتقال فورهند / بک هند) و عمق میز (انتهای میز) می گردد.
بازیکنان تنیس روی میز از طریق نگاه کردن، فکرکردن، آزمایش و تمرین کردن، و تجزیه و تحلیل می توانند روش استقرار توپ را در وضعیتهای مختلف بازی و نیز سیستمهای مختلف بازی یاد بگیرند و توانایی تشخیص استقرار توپهای خود را از حریف بگیرند.
هر تغییر در استقرار یک بازیکن می تواند یک راه میان بر برای گرفتن امتیاز باشد، چون هر تغییر در هر استقرار، ممکن است وضعیت سخت تری برای حریف بوجود بیاورد و هنر یک بازیکن تنیس روی میز این است که در یک ثانیه تصمیم بگیرد که تغییری موثر در استقرار توپهای خود بوجود بیاورد که متناسب با نوع شیوه بازی حریف مقابل باشد و حریف را به زحمت بیندازد.
هر تغییر استقرار یک بازیکن تنیس روی میز باید اهداف و منظورهای خاصی را در جهت پیشبرد بازی خود و نیز گرفتن امتیاز از حریف باشد تا بدینوسیله آهنگ بازی حریف را مختل نمود و مشکلات متعددی را برای حریف خود بوجود آورد.
یک بازیکن تنیس روی میز باید مهارت زدن ضربه های خود را به هر نقطه از مکان میز حریف داشته باشد.

۳٫ انتخاب ضربه ها در محدوده توانایی و قدرت بازی خود

فرقی نمی کند که شما تا چه حد بازی ” مالونگ ” و یا ” تیموبول ” یا دیگر بازیکنان سطح بالای تنیس روی میز جهان را مشاهده نمایید، درهرحال شما قادر به زدن ضربه های آنها و سرعت ضربه های آنها نخواهید بود. امکان دارد که گاهی بتوانید از نظر ظاهر، مثل آنها ضربه بزنید ولی این کافی نیست. شما باید بدانید که چه نوع ضربه هایی در توان و قدرت بازی شما است و آنها را انجام دهید و خارج از توانایی خود زحمت اینکار را به خود ندهید. این بدین مفهوم نیست که شما سعی خود را برای بهبود و پیشرفت ضربه های خود ننمایید و ضربه های خوب و عالی نزنید، منظور پرهیز و خودداری از ضربه های دیوانه وار و بی ثمر می باشد.
شما به جای لوپ، فلیپ کیل، و اسمش های روی توپهای کوتاه و غیره در سرعت ۱۰۰ متر در ساعت یا بیشتر که روی نوارهای ویدیویی مشاهده می نمایید باید ابتدا لوپ و حمله های خود را در سرعت ۶۰ متر در ساعت بزنید تا اینکه بتدریج به سرعتهای بالاتر ۷۰، ۸۰، ۹۰ برسید و اگر بتوانید بعد از یک سری تمرینات سیستماتیک سرعت بازی خود را به سطح جهانی ۱۰۰ متر برسانید کار شما رضایتبخش و خوب محسوب خواهد شد.
کنترل و تنظیم آهنگ ضربه برای هر بازیکن که با هر نوع استیلی بازی می کند بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.
امر مهم برای هر بازیکن تنیس روی میز این است که در چه زمان از توپهای ردوبدل شده خود در هنگام رالی چه نوع ضربه ای بزند که کارساز و امتیاز آور باشد و اینکه موقع شناس باشد و در موارد پیش بینی نشده رالی و بازی باید خود را از یک بازی آهسته به یک بازی سریع و یا بالعکس تعدیل و تنظیم و آماده نماید و دقت نماید که هر ضربه ای که برای حریف خود می زند بهترین ضربه از نظر اینکه حریف به زحمت بیفتد باشد. و در رالی های ادامه دار و طولانی سعی نماید با سرسختی و جسارت با هر ضربه ای که در حال اجرای آن است امتیاز را از حریف خود بگیرد.

۴٫ جستجو برای انتخاب تاکتیکهای برد

موقعیکه کارها برای گرفتن امتیاز گرفتن شما از حریف، درست پیش نمی رود، چه باید انجام دهید؟ اینجا است که شما باید در جستجوی تاکتیکهای موثر بوسیله کارهای نوآوری، ابتکارات و خلاقیت های بازی خود باشید و از کلیه ضربه های حرفه ای و تاکتیکی قابل قبول و موثر که بنظرتان می رسد علیه حریف استفاده کنید تا اینکه روشی را پیدا کنید که مشکلات شما را در بازی حل کند. این بدین مفهوم نیست که شما تمام روش بازی خود را تغییر بدهید، بلکه منظور پیدا کردن یک راه برای گرفتن امتیاز از نقطه ضعفهای حریف می باشد مانند یک سرویس خاص، یک هل سنگین، یک لاب کمانه کن، درایوهای ادامه دار و طولانی و …… و هرچه که در قدرت و مهارت بازی و ضربه های امتیاز آوری باشد که بوسیله آنها بتوانید از حریف امتیاز بگیرید. یا اینکه بتوانید سرعت و پیچ بازی خود را برابر حریف ترکیب کنید. یا اینکه بتوانید حمله کردن و دفاع کردن خود را مقابل حریف ترکیب و هم آهنگ نمایید و برای ادامه این قبیل کارها، باید قدرت تصمیم گیری داشته باشید و تردید به خود راه ندهید و دست خود را نترسانید و جسورانه بازی کنید و مرتب راه حلهایی برای کشف کردن و تاکتیکهای موثر خود مطابق با نوع بازی حریف پیدا کنید. و همچنین خیلی سریع در پیدا کردن اشکالات بازی خود و نقاط ضعف بازی خود باشید و روی آنها سریع تمرکز کنید تا به اهداف بازی خود که غلبه بر حریف است نائل شوید. باید سعی کنید که در هنگام بازی سریع حرکت کنید و سریع ضربه های خود را بزنید و سریع به حالت اولیه برای زدن ضربه بعدی خود برگردید.

One thought on “انتخاب ضربه مناسب در پینگ پنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *