انتخاب راکت پینگ پنگ

انتخاب راکت پینگ پنگ

از: امیر میرصادقی، سرمربی سابق تیم ملی تنیس روی میز ایران

انتخاب یک راکت خوب همیشه برای بازیکنان تنیس روی میز، یک سوال و یک مشکل بوده و هست. انتخاب یک نوع راکت با یک مارک و علامت اختصاری خاص که تضمین کننده کامل موفقیت و پیشرفت و پیروزی یک بازیکن تنیس روی میز باشد وجود ندارد. مربیان برجسته تنیس روی میز جهان عقیده دارند که هر بازیکن با توجه به نوع شیوه بازی و استیلی که دارد باید آنقدر با انواع راکتهای ساخت کمپانی های مختلف تمرین و بازی کند تا ببیند و تشخیص دهد که کدامیک از آنها به قول معروف بدست او می خورد و با آن نسبت به دیگر راکت ها بهتر می تواند ضربه ها و مهارتهای بازی خود را اجرا کند. این یک انتخاب منطقی و اصولی برای انتخاب راکت است، هرچند که این راکت زیاد معروف و مشهور و متداول نباشد. ( متاسفانه اغلب بازیکنان تنیس روی میز دنباله روی انتخاب دیگران هستند. ) اصولا بازیکنان نباید زیاد افکار خود را روی انتخاب فلان راکت ساخت فلان کمپانی متمرکز کنند. چون فکر کردن زیاد در این باره باعث وسواس و تردید در نزد بازیکن می شود که مثلا اگر بازیکن مسابقه خود را باخت، مقصر نوع راکت خود را بداند. هرچند که به عقیده بعضی از مربیان و کارشناسان تنیس روی میز جهان، ۵۰ درصد پیشرفت و موفقیت بازی بازیکنان تنیس روی میز، بستگی به کیفیت راکت آنها دارد و راکت خوب یکی از وسیله های مهم پیشرفت و موفقیت بازی بازیکنان تنیس روی میز است.
چیزی که از همه مهمتر برای بازیکنان تنیس روی میز برای پیشبرد و پیشرفت و موفقیت بازی آنها خواهد بود تمرینات منظم و برنامه ریزی شده، تمرینات زیاد ،تمرینات صحیح و پیشرفته مطابق با استانداردهای روز بین المللی می باشد. پیشرفت بازی بازیکنان تنیس روی میز، بستگی به ماهیت و کیفیت تمرینات آنها دارد. هر بازیکن باید توجه خاصی نسبت به انتخاب یا تعیین نوع تمرینات خود داشته باشد تا بتواند سطح بازی خود را ارتقا دهد. اصولاً بهترین بازیکنان آنهایی هستند که تمرینات اختصاصی و نیز تمرینات خاص نوع بازی خود را دارند.

الف- انتخاب رویه یا لاستیک راکت

اگر شما بخواهید به توپ پیچ بدهید باید رویه ای را انتخاب کنید که بتواند به توپ پیچ بدهد ولی در عوض همین راکت، پیچ گیری اش چندان مطلوب نیست و نباید در مقابل انتظار گرفتن پیچ توپ حریف را داشته باشید.
اگر شما مایل نیستید با پیچ توپ حریفان خود روبرو بشوید، بسیار خوب می توانید رویه راکتی را انتخاب کنید که بتواند پیچها را مهار کند ولی در عوض با این رویه راکت قادر به زدن ضربه های پیچدار موثر نیز نخواهید بود. به سعی خود ادامه بدهید و انواع مختلف رویه ها را آزمایش کنید تا یکی از رویه های دلخواه و مورد نظرتان را پیدا کنید. چون نوع رویه و کیفیت آن نقش مهمی در اجرای تکنیک و تاکتیک بازیکن دارد.

ب- انتخاب یک چوب راکت

یک چوب راکت خوب باید در دست بازیکن، خوب جای بگیرد و دسته آن باید دست را پر کند و قدرت تحمل حرکت دست بازیکن را در موقع ضربه زدن به توپ داشته باشد.
دسته راکت و صفحه راکت از چند لایه چوبی چسبیده به هم تشکیل شده است و مواد چسب راکت نیز به استحکام و سرعت و پیچ راکت کمک می کند. هرچه تعداد صفحات به هم چسبیده چوب راکت، زیادتر باشد راکت بادوام تر و سریع تر خواهد بود. بازیکنان حمله ای از این نوع چوب راکتها استفاده می کنند. ولی بازیکنان دفاعی، راکتهایی را مورد استفاده قرار می دهند که از صفحات به هم چسبیده کمتری برخوردار باشد. چون این نوع راکتها، خصلت ترمز کنندگی مطلوبی را به همراه دارد و سرعت توپ را کم میکند.

انواع و خواص رویه های راکت:

۱- رویه های صاف و نرم یا دون داخل یا پشت رو شده یا بک ساید

این نوع رویه در حال حاضر متداول ترین و پر مصرف ترین رویه راکت است و تنها رویه ای است که قادر است پیچ خیلی زیاد و سنگینی به توپ بدهد. هرچقدر اسفنج زیر این رویه، ضخیم تر باشد میزان پیچ تولید شده آن بیشتر خواهد بود و همچنین سرعت توپ، بیشتر خواهد بود( البته میزان پیچ و سرعت این رویه بستگی به نوع چوب راکت بازیکن هم دارد) و همچنین میزان پیچ و سرعت این نوع رویه، بستگی به نوع اسفنج زیر رویه راکت بازیکن دارد، یعنی هرچقدر اسفنج یا ابر زیر رویه،سفت تر و سخت تر باشد، توپ از سرعت بیشتر و پیچ کمتر برخوردار می شود و برعکس، هرچقدر اسفنج زیر رویه راکت، نرم تر باشد، پیچ بیشتر و سرعت کمتری به توپ می دهد. به همین دلیل است که بازیکنان حمله سریع از اسفنج های سفت تر و نازکتر، و بازیکنان لوپ زن از اسفنج های نرم تر و کلفت تر استفاده می کنند. ضریب سطح اصطکاک راکت اغلب متکی به کیفیت جنس رویه هست و معمولا رویه های با کیفیت عالی و چسبناک، دارای ضریب اصطکاک بهتر و بالاتری است. با اینکه جنس رویه، بسیار مهم و قابل اهمیت است، ابر زیر رویه، نیز دارای نقش مهمی است. ابرهای زیر رویه، اغلب با همدیگر تفاوت دارند که نوع نرم آن دارای قدرت دفاعی کمتر و کنترل کمتر، ولی دارای پیچ بیشتر، روی اغلب ضربه هاست.ابرهای سفت و سخت، دارای سرعت بیشتر، و کنترل بیشتر، روی ضربه هاست ولی از پیچ کمتری برخوردار است. ابرهای کلفت تر، روی سرعت ضربه ها موثر هستند.

ویژگی این نوع رویه ها:

  • در موقع سرویس زدن، بهتر می توان به توپ، پیچ و سرعت لازم را داد.
  • راحت تر و آسان تر می توان با آن حمله کرد و با برد کمتری، سرعت و پیچ بیشتری به توپ داد .
  • برای لوپ زدن، آسانتر بکار برده می شود.
  • برای هل دادن توپ و زدن پیچهای کناری ( ساید اسپین ) و همچنین برای زدن حمله های دور از میز و با فاصله از میز، راحت تر، و آسان تر می توان آن را بکار برد، ولی کنترل وآرامش کمتری نسبت به لاستیکها و رویه های دون دار دارد.

۲- رویه های دون دار کوتاه یا دون بیرون با ابر

رویه های دون کوتاه بیرون با اسفنج اصولاً توسط بازیکنان کنترلی و یا بازیکنان حمله سریع مورد استفاده قرار می گیرند و بازیکنان دفاعی نیز از نظر راحتی کار در زدن ضربه های پیچ، مایل به استفاده از این نوع رویه هستند. این نوع رویه، پیچ کمتری را نسبت به رویه های صاف تولید می کند. اغلب انواع رویه های دون کوتاه بیرون تا حدی شبیه همدیگر هستند و فقط ممکن است که اندازه و تعداد دون های آنها با هم فرق داشته باشد. رویه های دون کوتاهی که دون های ریز و متعددی داشته باشند ضریب اصطکاک آنها کمتر از رویه های صاف دون داخل است.بنابراین پیچ کمتری با این رویه ها می شود به توپ داد. ضریب اصطکاک پایین تر پیچ رویه های دون کوتاه بیرون، خود یک امتیاز بزرگ در رابطه با گرفتن و برگشت دادن و کنترل پیچ ضربه های حریف محسوب می شود چون یک توپ پیچ دار، به دون های کوتاه رویه،گیر نمی کند و مانند رویه صاف عمل می کند.رویه های دون کوتاه بیرون، دارای یک مقدار معین گیر هست چون هر دون رویه، در قسمت نوک خود دارای یک شیار، یا یک دندانه کوچک است و همین شیار روی دون است که به رویه، کنترل عالی می دهد. رویه های دون دار کوتاه کمی سریعتر از رویه های صاف عمل می کند. بنابراین اغلب بازیکنانی که با رویه های دون کوتاه بیرون بازی می کنند ترجیح می دهند که از ابر نازکتری در زیر رویه های راکت خود استفاده کنند تا به این وسیله کنترل بیشتری به توپ بدهند. سرانجام مشکل ترین ضربه برای آنهاییکه با رویه های دون کوتاه بیرون بازی می کنند زدن ضربه های لوپ و تاپ اسپین سنگین است. چون رویه دون کوتاه به توپ، پیچ خوبی نمی دهد و توپ به محض برخورد با راکت به حالت شناور و غیر قابل کنترل روانه میز حریف مقابل می شود. ولی با این وجود بازیکنانی که با رویه دون کوتاه بیرون بازی می کنند باید نحوه زدن ضربه های لوپ را یاد بگیرند.

۳- رویه های دون بلند با ابر

رویه های دون بلند بطور کلی کاملاً نرم است و وقتی که به توپ برخورد می کند، خم می شود. ارتفاع رویه های دون بلند در حدود یک و نیم میلیمتر است.اغلب رویه های دون بلند، دارای یک سطح نرم، روی هر یک از دون هاست که این کمکی برای تولید پیچ، روی توپ است. در نوک بعضی از دون های رویه های دون بلند، شیار کوچکی است که این شیارها کنترل بیشتری به توپ می دهد.اغلب رویه های دون بلند فقط می توانند پیچ خیلی کمی را بوجود بیاورند ولی خاصیت کلی این لاستیکها (رویه ها) این است که به سادگی و مجدداً پیچ توپ حریف را به طرف میز او بر می گرداند،گرچه میزان پیچ آن نسبتا کم است ولی این پیچ برگشت داده شده، برخلاف پیچ اصلی واصله از سوی حریف است. باید به این موضوع توجه داشت که سرعت رویه دون دار بدون ابر، خیلی آهسته تر از رویه دون دار دارای با ابر است و هر چه که ابر زیر رویه کلفت تر باشد ضربه های سریع تری را می توان به توپ زد. رویه های دون بلند اغلب در بازی بازیکنان دفاعی، مفید و موثر واقع می شود و امکان دارد از این رویه برای زدن بلوک و هل های تیز و تا حدی کات، در بازی استفاده بشود. تفاوت رویه های دون کوتاه با دون بلند، این است که کنترل رویه های دون بلند، کمتر از رویه های دون کوتاه است.

۴- رویه های دون سفت بدون ابر

این رویه ها از نوع رویه های بسیار قدیمی است که بعضی از آنها از جنس پارچه و بعضی دیگر ممکن است از نوع لاستیک باشد و هرگز دارای لایه ابر نیست. کلفتی این رویه ها با یکدیگر تفاوت دارد و همچنین اندازه و تعداد دون های آنها ممکن است با هم فرق داشته باشند. این رویه های سفت هنوز به عنوان یک رویه دفاعی برای بازیکنانی که با شیوه بازی: کات – هاف والی و نیز بلوک و خفه کردن توپ، بازی می کنند مورد استفاده است. از این رویه ها بیشتر در زمانهای دور که تنیس روی میز به تحولات و پیشرفتهای مدرن امروزی خود نرسیده بود استفاده می کردند. این رویه ها کنترل مطلوبی به بازی می دهد ولی از سرعت و پیچ زیاد برخوردار نیست و در حال حاضر به علت اینکه ضربه های پیشرفته و جدید تنیس روی میز را نمی توان با این رویه ها اجرا کرد بندرت بازیکنان سطح بالا در سطح قهرمانی از آن استفاده می کنند.

۵- رویه های آنتی اسپین یا رویه های ضد پیچ

رویه های آنتی اسپین هم به صورت صاف و هم به صورت دون دار وجود دارد نوع بدون دون آن از نظر ظاهر، بسیار شبیه رویه های صاف جهش دار است. این رویه ها دارای ضریب اصطکاک بسیار پائین است و اجازه نمی دهد که پیچ های توپ حریف به رویه، گیر کند. اسفنج زیر رویه های ضد پیچ کاملاً مرده و بی جان است و توپ را به خوبی بر نمی گرداند. اغلب بازیکنان کات زن و خفه ای و خفه کن و بلوک زن ار این نوع رویه استفاده می کنند.رویه های ضد پیچ برخلاف رویه های معمولی که توپ را ساده برگشت می دهد، به سرعت، فشار توپ را خفه می کند و توپ را به اصطلاح به صورت مرده و موج دار در می آورد. در رویه های ضد پیچ دون دار، دون ها به صورت راست و عمودی یا مخروطی شکل است که اثری فلوتینگ یا شناور به همراه دارد.

4 thoughts on “انتخاب راکت پینگ پنگ

  1. می خواستم درباره پینگ پنگم از آقای میر صادقی راهنمایی بگیریم می دونید کجا میشه ایشون رو پیدا کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *